Penanda Wacana
Penanda wacana terdiri daripada unsur-unsur bahasa, khususnya aspek leksikal dan ketatabahasaan dan tugasnya mewujudkan kesinambungan atau tautan antara bahagian dalam sesebuah wacana. Dengan kata lain, penanda wacana berfungsi untuk mewujudkan kohesi supaya wacana itu benar-benar utuh. Mengikut Halliday (1975), penanda wacana yang dapat mempertautkan unit-unit wacana itu ada empat, iaitu penanda penghubung (conjunction),penanda rujukan, penanda leksikal,dan penanda penghilangan atau pengguguran.
Penanda penghubung
Penanda penghubung dapat dibahagikan kepada lima, iaitu penanda penghubung
tambahan, penanda penghubung pertentangan, penanda penghubung musabab,penanda penghubung tempoh dan penanda
penghubung kesimpulan.
Penanda
penghubung pada umumnya berfungsi memberikan maklumat lanjut tentang perkara
yang dinyatakan dalam bahagian ayat atau ayat yang sebelumnya dalam sesebuah wacana itu.
Dalam hal
ini, walapun pada umumnya dikatakan bahawa wacana ialah unit
penggunaan bahasa yang melebihi batas ayat,
ada ahli bahasa dalam bidang ini mengatakan bahawa untuk meneliti keutuhan
wacana, perlu juga dikaji unsur-unsur yang menghubungkan
bahagian-bahagian dalam ayat. Dalam hal ini, bahagian ayat yang dimaksudkan ialah klausa.
Dengan kata lain, ayat yang dimaksudkan itu ialah ayat yang mempunyai beberapa
klausa yang dihubungkan dengan menggunakan kata hubung. Ini bersesuaian dengan pendapat Richards
& Richards (2013: 91), yang mengatakan bahawa ciri kohesi
memperlihatkan “…the grammatical/or lexical relationships between the different elements
of a text. This may be the relationship between different sentences or different part of sentence.” Oleh
itu, bagi mereka kata hubung seperti kerana,
lalu, dan, setelah, ketika, dan lain-lain juga termasuk dalam kategori
penanda wacana penghubung kerana
kata hubung itu mempertaut bahagian ayat, iaitu klausa-klausa dalam ayat.
Berhubung dengan hal ini,Harimurti Kridalaksana (1978), menganggap wacana sebagai satuan
yang lengkap, yang tidak
terbatas pada ayat semata-mata,sebaliknya meliputi satuan yang lebih besar,
seperti dialog, perenggan, bab, dan sebagainya. Bagi beliau, keutuhan wacana boleh diteliti dari aspek
kegramatisan ayat dan hubungan antara ayat. Dalam hal ini, penggunaan kata
penghubung adalah amat penting. Menurut beliau lagi, kata penghubung dapat
dilihat pada dua peringkat, iaitu penghubung antara bahagian dalam ayat,
seperti dan, kerana, atau, dan lain-lain. Satu lagi ialah penghubung antara
ayat, misalnya oleh itu, maka, sekiranya,
sungguhpun demikian, tambahan pula, oleh yang demikian, dan sebagainya.
Tugas kata-kata tersebut bukan sahaja mempertaut bahagian-bahagian ayat secara
gramatikal tetapi juga mewujudkan kesinambungan idea antara bahagian-bahagian
wacana.
Seperti telah dinyatakan, yang
termasuk dalam jenis penanda wacana penghubung, pertama ialah penanda wacana
penghubung tambahan. Penanda wacana ini
merupakan penanda wacana yang berfungsi memberikan maklumat tambahan
kepada sesuatu bahagian ayat ataupun ayat yang hadir sebelumnya. Antara
contohnya ialah dan, atau, kerana,
tambahan pula, selain itu, oleh itu, oleh hal yang deminian, dan
sebagainya. Contoh penggunaanya:
(a)
Haji
Anwar pemurahdan berbudi pekerti mulia. Selain
itu, dia seorang hartawan.
(b) (penanda wacana
penghubung tambahan yang digunakan ialah dan
dan selain itu.)
(c)
Dia suka
membaca ketika orang lain tidur. Di
samping itu, dia juga suka bersolat pada waktu seperti itu. (Penanda wacana
penghubung tambahan yang digunakan ialah ketika
dan di samping).
Kedua, penanda penghubung tentangan iaitu
penanda penghubung yang digunakan untuk menunjukkan pertentangan maklumat
antara ayat yang sebelumnya dengan yang berikutnya, contohnya tetapi, namun begitu, walaupun, walau
bagaimanapun, namun begitu,walaupun demikian, dan sebaliknya. Contohnya :
(a)
Dia
selalu kekurangan wang. Walau
bagaimanapun, apabila dia ada wang dia akan tetap bersedekah.
(b) Orang itu amat kaya. Namun begitu, dia agak kedekut.
Ketiga, penanda penghubung musabab, iaitu
penanda penghubung yang digunakan untuk menunjukkan musabab atau kesan
berlakunya sesuatu yang dinyatakan dalam ayat yang sebelumnya, contohnya kerana, oleh itu, maka, oleh sebab itu, dan oleh yang demikian.
Contohnya :
(a)
Keranaamat ketakutan, dia lari lintang-pukang.
(b) Kini, kerap berlaku penggodaman wang di
bank-bank tempatan . Oleh itu, pihak
bankperlu sentiasa berwaspada.
Keempat, penanda penghubung tempoh yang
menunjukkan urutan masa atau peristiwa berlakunya sesuatu, contohnya, kemudian,
lepas itu, sebelumnya, pertama, dan akhirnya. Contohnya :
(a)
Ahmad turun dari keretanya. Dia membuka bonet, melihat-lihat
enjin keretanya.Selepas itu, dia menutup bonet
keretanya itu semula..
(b) Beberapa
langkah perlu diambil. Mula-mula menyiasat puncanya, kemudian
menentukan cara penyelesaiannya Akhir sekali melaksanakannya dengan tegas.
Kelima
ialah penanda wacana penghubung kesimpulan. Penanda wacana ini digunakan untuk
menyimpulkan atau merumuskan idea yang telah disampaikan. Antara contohnya
ialah tegasnya, kesimpulannya, sebagai rumusan, pendek kata, akhirnya, dan
jelaslah .
Contohnya
(i)
Banyak
langkah yang perlu kita laksanakan untuk mengatasi masalahnya itu. Antaranya
adalah dengan mengenal pasti perkara sebenar yang dihadapinya, latar belakang
keluarganya,
dan….. Tegasnya, beberapa perkara perlu kita pertimbangkan
sebelum kita membuat keputusan untuk
membantunya.
(ii)
Pengiklan
menggunakan pelbagai cara untuk melakukan tipu muslihat terhadap pengguna dari
segi penjualan barangan. Sebagai contoh, mereka tidak memberikan maklumat
sebenar tentang produk, tidak mencatat tempoh luput dengan jelas, dan hanya
mendedahkan kebaikan produk tersebut tanpa menyentuh soala kesan negatifnya. Pendek
kata, apa-apa sahaja akan
lakukan oleh mereka untuk memikat hati pembeli.
Penanda wacana rujukan pula digunakan untuk
merujuk sesuatu perkataan atau frasa yang telah disebutkan sebelumnya dan kata itu terdiri daripada kata ganti nama diri, seperti
dia,
mereka, -nya, kata ganti nama tunjuk itu, ini, kata ganti nama
umum iaitu, yakni dan kata ganti nama
tunjuk tempat ke sana, dan di situ. Contohnya :
(a)
Yang datang itu adik
saya. Dia pelajar tahun kedua
UKM.
(Kata
ganti nama diri)
(Kata
ganti nama tunjuk)
Seterusnya ialah penanda wacana leksikal.
Penanda wacana ini melibatkan pengulangan perkataan atau frasa, iaitu perkataan
atau frasa yang sama, perkataan lain tetapi sama maknanya (sinonim), perkataan
yang mempunyai hubungan “hiponim”, dan juga
perkataan atau frasa yang mempunyai hubungan “kolokasi”.
Contohnya :
Dalam hal ini jika ibu bersetuju. Kami turut bersetuju.
(pengulangan kata yang sama)
Kami berkilah di pantai itu dengan keluarga kami.
Mereka juga berkilah di pantai itu dengan keluarga mereka.
(pengulangan frasa yang sama).
Dia nampak begitu
bersemangat untuk menjawab soalan. Sebenarnya dia
begitu teruja untuk menjawab soalan itu. (pengulangan kata bersinonim).
Gadis itu ayu
sekali. Dia secantik ibu
kandungnya. (pengulangan
kata bersinonim)
Sawi,
kangkung, bayam, lobak dan kobis, semuanya ada di ladangnya itu. Sayur-sayuran itu dijualnya
di pasar berhampiran. (pengulangan hiponim)
Dia menjual almari,
meja, katil, tilam, dan kabinet. Perabot jualannya itu berpatutan
harganya.(pengulangan hiponim)
Walaupun laut bergelora dengan ombakyang menggunung tingginya, nelayan tetap ke laut untuk mencari
rezeki (pengulangan kolokasi, iaitu nelayan
dan ombak yang menggunungberkolokasi
dengan laut).
Dalam kejohanan badminton itu, pemain lawan menunjukkan kehandalannya. Dia menangkis bola dengan smasy yang tajam. (pengulangan kolokasi)
Penanda elipsis atau penanda pengguguran pula
melibatkan pengguguran sesuatu kata atau frasa yang telah disebut
sebelumnya.Contohnya:
(a)
Mereka
menaiki bas kilang untuk bekerja setiap hari. Kami juga.
(Yang digugurkan ialah bahagian predikat, iaitu menaiki bas kilang
untuk bekerja setiap hari)
Abang suka makan
sate ayam dan sate daging. Kami tidak.
(Yang digugurkan
ialah predikat suka makan sate ayam dan sate daging)
Kesinambungan idea dalam wacana
Menurut Amah Hj Omar !1980), wacana mempunyai ciri “unsur susun atur” dengan
pengertian bahawa unsur-unsurnya boleh
disusun atur berdasarkan waktu, tempat, keutamaan, sebab, akibat, dan
sebagainya. Maksudnya ayat-ayat itu mestilah mempunyai urutan yang taut-menaut
dari segi idea untuk mewujudkan koheren yang utuh. Contohnya:
Ia
rajin makan ubat. Penyakitnya cepat sembuh.
Ayat-ayat
di atas memperlihatkan "hubungan
sebab dan akibat"dan
boleh dianggap sebagai sebuah wacana yang utuh.
Kesinambungan idea antara bahagian
wacana dari aspek semantik dapat diperincikan berdasarkan jenis hubungannya. Antaranya:
(a) Hubungan
sebab dan akibat. Contohnya :
(i)
Dia menyiapkan kerjanya itu sehari
suntuk. Dia terlalu penat
lalu tertidur di ruang tamu rumahnya.
(ii) Azami
sering tidak datang bekerja.
Dia
diberikan amaran oleh ketua jabatannya.
(b) Hubungan
sebab dan hasil. Contohnya:
(i) Dia
merupakan seorang yang peramah dan suka berkawan. Dia disenangi dan mempunyai
ramai rakan.
(ii)
Dia rajin bertanya tentang bahasa.
Ilmunya
tentang soal bahasa amat banyak.
(c) Hubungan
sebab dan tujuan. Contohnya :
(i)
Pelajar itu sudah mula menabung. Dia
tidak mahu meminjam wang apabila melanjutkan pengajiannya nanti.
(ii) Karim ke Mekah. Dia mahu menunaikan
ibadah umrah.
(d) Hubungan
latar dan kesimpulanContohnya:
(i)
Puisi ini bahasanya sungguh indah.
Rupa-rupanya karya Usman Awang.
(ii) Rumah di atas bukit itu cukup cantik.
Apa tidaknya, rumah seorang arkitek
ternama.
(e) Hubungan
syarat dan hasil. Contohnya:
(i)
Kita mesti membantunya dengan ikhlas.
Keikhlasan
kita besar baraqahnya di sisi Allah.
(ii)
Kita perlu bersenam untuk menyegarkan tubuh badan.
Aktiviti itu dapat mengekalkan kesihatan kita.
(f)
Hubungan perbandingan. Contohnya:
(i)
Dia cantik. Kakaknya lagi cantik.
(ii)
Dia baik sekali. Rakan karibnya itu tidak sebaik dia.
(g)
Hubungan memperkuat isi. Contohnya:
(i) Sungguh kejam penjenayah itu.
Sudahlah dibunuhnya wanita itu,
dipotong-potongnya,
kemudian dibakarnya pula.
(ii) Jambangan bunga itu cantik sekali.
Bunganya
berwarna-warni dan dedaunnya segar.
(h) Hubungan
aditif. Contohnya:
i)
Pekerjaannya memerlukan kekuatan
fizikal. Dia perlu mengangkut
pasir dan batu bata sepanjang hari.
(ii) Kakinya sakit tertusuk paku. Paku itu kecil
tetapiberkarat.
Rujukan
Asmah Hj Omar, “Analisis Wacana”, Dewan Bahasa, Mac dan April, 1980, Dewan
Bahasa dan Pustaka, KL, 1980.
Halliday, Michael A.K. Learning how to mean: exploration in the development
of language, London, 1975.
Harimurti Kridalaksana, “Keutuhan
Wacana”, Dewan Bahasa Julai, 1978,
Dewan Bahasa dan Pustaka, KL, 1978.
J. C. Richards & Richard
Schmidt, Dictionary of Language Teaching
dan Applied Linguistics, Fourth Ed., Pearson Education Ltd, Great Britain,
2013.
OLEH:
RAMINAH HAJI SABRAN / DU / OKTOBER
2014©
No comments:
Post a Comment