1.Cari contoh kata prafrasa dan pascafrasa.
Indah betul Pekan Sedili,
Tempat orang menjual
ikan,
Dapat bakul berisi cili,
Memang tak habis kalau dimakan
2.Berikan satu contoh KA yang menerima akhiran pinjaman
daripada bahasa Arab-Parsi dan bina satu ayat tunggal dari kata tersebut.
3.Bina ayat yang yang mengandungi KKTT:
(a) tanpa pelengkap
(b) berpelengkap
(c) berpenerang
4.Nyatakan perbezaan antara apitan meN…-I dan meN…-kan serta
bina satu ayat yang dapat menunjukkan perbezaan tersebut?
5.Berikan satu contoh frasa eksosentrik berdasarkan binaan
KA+KA dan KA+KN.
6. “Jejaka tinggi
lampai itu pemain bola
sepak pasukan Kelantan.”
Nyatakan fungsi
frasa “tinggi lampai” dalam ayat di atas.
7.Apakah maksud proses :
(a) peluasan
(b) pengguguran
(c) penyusunan semula
8.Bina ayat yang mengandungi KK berapitan ke-…-an yang
membawa maksud:
(a) ditimpa akibat atau kesan sesuatu
(b) berlaku sesuatu seperti yang dimaksud oleh kata dasar
9.Jelaskan persamaan dan perbezaan antara ayat dasar dengan
ayat tunggal.
10. Bina ayat yang mengalami proses pengguguran :
(a) Pengguguran FN
sebagai inti FN subjek
(b) Pengguguran
subjek yang serupa dalam ayat majmuk
11.Bina satu ayat bagi jenis ayat Tanya berikut:
(a) Ayat tanya
terbuka
(b) Ayat tanya
tertutup
12.Nyatakan perbezaan antara KKT dengan KKTT.
13.Bina satu ayat yang mengandungi objek tepat dan objek
sipi.
14.Bina satu ayat bagi mewakili yang berikut di bawah:
(a) Pendepanan FK
(b) Pendepanan FA
15.Bina FN yang binaannya seperti berikut :
(a) inti + penerang
nama kegunaan
(b) inti + penerang nama perkara
(c) inti + penerang nama penyambut
16.Nyatakan perbezaan antara singkatan dengan akronim.
17.Berikan cara penulisan akronim beserta dengan contohnya
sekali.
18.Nyatakan dalam bentuk konstituen terdekat bagi ayat
berikut:
(a) Beruk Mat Yeh
sedang panjat pokok.
(b)Mat Yeh, beruk
sedang panjat pokok.
19.Bina rajah pohon berdasarkan ayat di bawah:
(a) Mamat dan Minah
sangat ceria.
20.Bina ayat pasif berdasarkan pernyataan di bawah:
(a) dengan imbuhan KK
pasif ‘ter’
(b) dengan imbuhan
‘di’ bukan KGN diri orang ketiga
(c) dengan kata ‘kena’
yang hadir sebelum KK
21. Cari kesalahan
bahasa, sebab kesalahan dan perbetulkan kesalahan tersebut.
Institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) memainkan
peranan yang penting dalam perkembangan sektor pengajian tinggi negara dari segi
penyediaan peluang pengajian dan penjimatan pertukaran wang asing. Pengalaman
luas IPTS dalam mengadakan beberapa program pendidikan telah membuka peluang
untuk IPTS melaksanakan program kerjasama, sama ada dengan institusi pengajian
tinggi awam (1PTA) mahupun dengan institusi pengajian tinggi luar negara.
Sehubungan itu, Malaysia telah dianggap sebagai hab kecemerlangan pengajian
tinggi antarabangsa. Rakyat Malaysia yakin IPTS mampu berganding bahu dengan
IPTA dalam memartabatkan pendidikan negara.
No comments:
Post a Comment